Obokade ungdomsfester i lokalerna -> Nya rutiner

Som tidigare rapporterats är våra gemensamhetslokaler populära för ungdomar att vistas i kvällstider under främst fredagar och lördagar, utan bokning, utan tillsyn, och alltså utan föreningens tillstånd.

Efter vårt uppmärksammande om detta problem efter julledigheten så har nu två gånger på kort tid bl.a. södra lokalen besökts på precis detta sätt.

Senast igår kväll fredag var det 15-20 ungdomar där, uppskattningsvis i åldern 15-19 år, hälften flickor hälften pojkar. Alkohol dracks och någon kräktes på golvet. Efter rådigt ingripande av två vuxna närboende fick ungdomarna städa upp och lämna lokalen (vilket de gjorde utan att bråka… denna gång i alla fall..).

Några frivilliga medlemmar fick städa lite extra där på lördagen. Uppe vid busshållplatsen på Landsvägen ligger idag lördag fortfarande en massa skräp som väldigt tydligt har sitt ursprung i lokalen.

Ingen av ungdomarna kändes igen, men de tillfrågades om någon av dem bor i vår samfällighetsförening, vilket ingen ville säga, så vi kan inte här peka ut någon ansvarig förälder. På frågan hur de fått tag i dörrkoden gav de inget bra svar..

Ett av syftena med detta utskick är att verkligen be föräldrar att ta ansvar för, eller åtminstone skaffa sig vetskap om, sina omyndiga barns aktiviteter. Sådana här fasoner får tyvärr återverkningar:

Vi har velat att alla medlemmar ska ha tillgång till lokalerna eftersom de är mycket värdefulla för oss. Därför har koderna varit tillgängliga på vår hemsida, efter inloggning. Senast dörrkoderna ändrades var för ca 1-2 veckor sedan.

Pga att dessa problem fortsätter så tvingas vi göra dörrkoderna mindre tillgängliga, vilket vi beklagar.

Dörrkoderna kommer hädanefter (dvs. tills annat meddelas):

  1. ändras på fredagar
  2. läggas ut på de interna hemsidan på söndagar
  3. de som vill använda någon av lokalerna under fre-sön får
    1. boka lokalen och härvid skriva in namn, telefonnummer och e-mailadress enligt instruktion via länk på vår interna hemsida under ”Gemensamhetslokaler” OCH
    2. så tidigt som möjligt men senast ett dygn innan tillfället maila till lokalen@nattbrisen.se för att be om aktuell dörrkod
    3. i mailet presentera sig som fastighetsägare, med angiven boendeadress
  4. de som vill använda någon av lokalerna under övrig tid skall också boka enligt instruktionen, även om koden då är känd för de flesta. Kontaktperson behövs och vi gör gärna statistik om nyttjandet.

Avslutningsvis är inte syftet med denna åtstramning att inte låta ungdomar vistas i lokalerna överhuvud taget, utan att de bokas av ansvariga myndiga personer som är medlemmar i vår förening. Dessa kan då kontaktas vid eventuella problem. Dessutom är det ju så att om den bokas för längre än två timmar så skall en betalning på 200 kr erläggas till swish-numret enligt instruktionen.

Mvh

Styrelsen